Suche igłowanie

Czym jest zabieg suchego igłowania?

Suche igłowanie (Igłoterapia, Dry Needling) to mało inwazyjna metoda leczenia bólu, którą w Fizjo&Well stosujemy w połączeniu z technikami fizjoterapeutycznymi. Igły stosujemy przy szerokim spektrum dolegliwości, m.in. dolegliwościach bólowych kręgosłupa, przeciążeniach mięśni, bólach głowy, zmianach zwyrodnieniowych stawów, terapii blizny, opuchliznach oraz bólach stawów.

Czy suche igłowanie i akupunktura to to samo?

Suche igłowanie jest zabiegiem podobnym do akupunktury, jednak metody te różnią się od siebie kilkoma kwestiami. Pierwszą różnicą jest mechanizm działania obu metod.

Klasyczna akupunktura chińska opiera się na idei krążącej w ciele energii, podczas gdy suche igłowanie ma za zadanie rozluźnienie punktów maksymalnego napięcia mięśnia (trigger points), poprzez wbicie suchej igły i umiejętne nią manipulowanie. W metodzie suchego igłowania brak jest teorii, która towarzyszy wschodniej akupunkturze.

Druga różnica związana jest z czasem zabiegu. Akupunktura to zabieg podczas którego igły umieszczane są w ciele nawet na 90 minut, podczas gdy w suchym igłowaniu igły wyjmujemy po kilku lub kilkunastu minutach.

Ostatnia z różnic dotyczy kwestii około-zabiegowych. Zabieg akupunktury zazwyczaj łączony jest z fitoterapią oraz zaleceniami dietetycznymi z medycyny chińskiej, natomiast suche igłowanie jest częścią fizjoterapii – często łączymy je z terapią manualną, terapią mięśniowo – powięziową, a w Fizjo&Well także z zaleceniami psychodietetycznymi.

Czy suche igłowanie posiada jakieś podobieństwa z akupunkturą?

Tak. Wiele „igłowanych” przez nas punktów zaczerpniętych jest z akupunktury. Pracujemy tymi samymi igłami, którymi pracują akupunkturzyści, a także przekazujemy Państwu zalecenia dietetyczne i terapeutyczne pochodzące z alternatywnych metod leczniczych.

Jak wygląda zabieg suchego igłowania?

Przed wbiciem igły fizjoterapeuta przeprowadza palpację tkanek, w celu odnalezienia bolesnego punktu, który zaburza biomechanikę ruchu lub jest jednym z punktów generujących, bądź utrwalających dolegliwości bólowe. Następnie fizjoterapeuta dezynfekuje skórę Pacjenta, a swoje ręce dezynfekuje i zaopatrza w jednorazowe rękawiczki. Po upływie kilkunastu sekund, niezbędnych do prawidłowej dezynfekcji skóry, następuje wbicie igieł w określone punkty w ciele Pacjenta. Następnie w zależności od okolicy zabiegowej manipuluje się igłą wbitą w ciało Pacjenta, co może powodować uczucie rozpierania bądź rozchodzącego się w ciele ciepła.

Czy wbijanie igieł boli?

Wbijanie igieł akupunkturowych (bo takich używa się zarówno do akupunktury jak i do suchego igłowania) w ciało Pacjenta nie boli bardziej niż ukłucie komara. Nieco inaczej ma się kwestia bólu po zabiegu. Zdarza się, że miejsce nakłucia jest wrażliwe i obolałe (ból podobny do siniaka) do 72h. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że jeśli zostaną wykonane określone techniki na tkankach miękkich przed zabiegiem igłoterapii, to odczucia bólowe są znacznie zmniejszone lub występują przez bardzo krótki okres czasu.

Czy igły wykorzystywane do zabiegu są sterylne i jednorazowe?

Oczywiście. Igły są pakowane sterylnie i są jednorazowe. Po zabiegu są utylizowane w pojemnikach na odpady medyczne. W naszym gabinecie na Ursynowie używamy igieł firmy SOMA Dry Needling a także igieł firmy Dong Bang. Posiadamy igły różnej grubości oraz długości, co pozwala nam na precyzyjne dobranie igły do każdego obszaru ciała i Pacjenta.

Czy igły wbijane są głęboko?

Wyróżniamy dwie formy igłowania, jeśli chodzi o głębokość aplikacji: powierzchowną i głęboką. W metodzie powierzchownej igła zostaje wprowadzona w tzw. rzucie mięśniowo-powięziowego punktu spustowego, penetrując na głębokość tkanki podskórnej, a więc płytko, nie dochodząc do brzuśca mięśnia. Głęboka (śródmięśniowa) technika polega na wbiciu igły w brzusiec mięśniowy, w celu wywołania lokalnej odpowiedzi drżeniowej (tzw.local twitch response) oraz wyraźnego odczucia skurczu i sprowokowania dolegliwości pacjenta. W drugiej technice igłę można zaaplikować nawet na kilka centymetrów. Wszystko zależy od miejsca i tego co chcemy osiągnąć podczas zabiegu.

Ile zabiegów trzeba wykonać, aby suche igłowanie przyniosło efekty?

Często już po pierwszym zabiegu pacjent odczuwa wyraźną poprawę. Jednak zaleca się wykonanie kilku sesji terapeutycznych danej okolicy najlepiej w połączeniu z innymi technikami leczniczymi.

Suche igłowanie to element wizyty fizjoterapeutycznej, zapraszamy do Fizjo&Well!