Terapia mięśniowo-powięziowa

Uciskanie punktów spustowych, opracowywanie bolesnych tkanek, uciskanie i rozcieranie mięśni, powolny, niekiedy intensywny masaż to wszystko składa się na zabieg nazywany terapią tkanek miękkich. Inna nazwa tej terapii to terapia mięśniowo – powięziowa. W Fizjo&Well terapię tę stosujemy w gabinecie, a także uczymy naszych Pacjentów jak samodzielnie mogą stosować elementy tej terapii, aby radzić sobie w nagłych sytuacjach.

Czym jest terapia mięśniowo-powięziowa?

Jest to metoda pracy z pacjentem, w której skupiamy się na rozluźnieniu oraz poprawienie współpracy między powięzią a mięśniami. Bazuje ona na koncepcji taśm anatomicznych opracowanej przez Thomas’a Myers’a. To jedna z form terapii tkanek miękkich.

Czym jest powięź?

Układ mięśniowy człowieka pokryty jest błoną zbudowaną z tkanki łącznej zbitej, którą nazywamy powięzią. Jej zadaniem jest scalanie całego ciała i ochrona przed uszkodzeniami. Poprzez zjawisko tensegracji powięź bierze udział w napinaniu poszczególnych grup mięśniowych. Nie jest to worek opinający całe ciało człowieka, powięź zbudowana jest z taśm anatomicznych przebiegających w różnych kierunkach, tym samym tworząc zwartą całość.

Dla kogo przeznaczona jest terapia mięśniowo-powięziowa?

Jest to metoda dla bardzo szerokiej grupy pacjentów. Możemy nią zniwelować bóle mięśniowe, bóle stawowe, ograniczenia zakresu ruchomości, sztywność mięśni i przykurcze mięśniowe. Pomocna jest przy problemie nietrzymania moczu, bólach przeciążeniowych, przy zespołach bólowych kręgosłupa, czy też migrenach. Co ciekawe terapię mięśniowo-powięziową możemy zastosować przy problemach związanych z układem pokarmowym i bólach narządowych, mówimy wówczas o terapii wisceralnej. W Fizjo&Well łączymy terapię mięśniowo – powięziową z innymi technikami terapeutycznymi, bądź też stosujemy ją jako osobny zabieg. Zależy to od indywidualnych wskazań dla danego Pacjenta.

Czy możemy wykonywać terapię powięzi u kobiet w ciąży?

Owszem, ciąża nie jest przeciwwskazaniem do stosowania terapii mięśniowo – powięziowej. Fizjoterapeuta zawsze przed zabiegiem przeprowadza szczegółowy wywiad i ocenia czy dana terapia będzie odpowiednia dla pacjentki.

Jak wygląda przebieg zabiegu?

Pierwsza wizyta w Fizjo&Well rozpoczyna się zebraniem szczegółowego wywiadu. Następnie fizjoterapeuta dobiera odpowiednie techniki pracy z pacjentem. Terapia mięśniowo – powięziowa wykonywana jest zazwyczaj bez poślizgu, skóra powinna być czysta, sucha i bez przerwania ciągłości tkanki. Może zdarzyć się, że terapeuta będzie pracował w innym miejscu niż obszar w którym pacjent odczuwa ból, co jest charakterystyczne dla pracy na przebiegu taśm anatomicznych. Po zokończonym zabiegu Pacjent powinien odczuwać rozluźnienie oraz ocieplenie opracowywanych obszarów. Niekiedy tkanki są wrażliwe, co ustępuje po kilku godzinach.

Ile zabiegów potrzeba do osiągnięcia rezultatów?

Plan rehabilitacji ustalany jest indywidualnie z fizjoterapeutą, ponieważ każdy przypadek jest inny. Czasami 2-3 zabiegi są wystarczające do ustąpienia dyskomfortu i bólu. Terapia mięśniowo – powięziowa może być też stosowana profilaktycznie u osób pracujących długo w jednej pozycji (np. praca przed komputerem), czy też u osób uprawiających sport, jako forma regeneracji.